Nigdy nie wysyłam patroli na łapankę

Na drogach będzie bezpieczniej, jeśli policja wystawi co najmniej 1,7 mln mandatów za przekroczenie prędkości i 420 tys. mandatów dla pieszych – wynika z planu podpisanego przez Ministerstwo Infrastruktury. – To są naciski. Chodzi o to, by do budżetu wpłynęło więcej pieniędzy – komentował prasowe rewelacje na łamach Gazety Wyborczej Wojciech Pasieczny, były szef sekcji wypadkowej komendy stołecznej policji. Ministerstwo wycofuje się z zapisu.

– Nigdy nie wysyłam policji na patrol na „łapankę”, tylko po to, by dawali mandaty – zaprzecza temu komendant słupeckiej policji Zbigniew Malina.

Liczba „ujawnionych wykroczeń” związanych z przekroczeniem prędkości powinna wynieść w tym roku co najmniej 1,67 mln (tyle mandatów wystawiono w 2014 r.), piesi za wykroczenia mają dostać minimum 420 tys. mandatów, a kierowcy za wykroczenia względem pieszych – co najmniej 38 tys. kar. Do tego zwiększyć powinna się liczba kierowców i pieszych legitymowanych przez policję – czytamy w Gazecie Wyborczej, która dotarła do listy zadań Programu Realizacyjnego na lata 2015-2016, wydanego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Rada jest międzyresortowym organem doradczym). Jak zaznaczono, wymienione zapisy mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Dokument podpisała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

– To przerażające. To są naciski na policjantów, żeby do budżetu państwa wpłynęło więcej pieniędzy – mówi w rozmowie z Gazeta.pl Wojciech Pasieczny, były szef sekcji wypadkowej komendy stołecznej policji.

– Zgodzę się z tym, że należy zwiększyć liczbę kontroli, ale nie legitymowania, bo legitymowanie oznacza, że ktoś popełnił jakieś wykroczenie. Nie mogę się też zgodzić z tym, że mandatów ma być nie mniej niż w ubiegłym roku – zaznaczył w rozmowie z gazeta.pl.

– Po to przecież wprowadzane są dodatkowe obostrzenia prawa, jak chociażby zatrzymanie prawa jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km na godz. na obszarze zabudowanym, żeby mandatów było coraz mniej, tzn. żeby coraz więcej ludzi jeździło zgodnie z przepisami – podkreśla Pasieczny.

– Tymczasem spotykam się ostatnio z policjantami w Polsce i słyszę, że po zaostrzeniu przepisów (dot. zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości) regularnie pojawiają się naciski: ”ile zatrzymaliście praw jazdy i dlaczego tak mało”. To odpowiadam: No, dlatego tak mało, że ludzie chyba wreszcie zrozumieli, że muszą przestrzegać przepisów, bo inaczej stracą prawo jazdy. Jeśli praw jazdy zatrzymuje się coraz mniej, to znaczy, że działania są skuteczne, przekaz dotarł do kierowców – tłumaczy na łamach Gazeta.pl.

Zaprzecza temu powiatowy komendant policji w Słupcy Zbigniew Malina. – To musi być jakieś nieporozumienie. Nigdy nie słyszałem, żeby jakiś minister nakazywał policjantom wystawić więcej mandatów. – zapewnia Malina.

Jego zdaniem w Słupcy nie było odprawy, na której nakazałby funkcjonariuszom surowsze karanie.

– Oczywiście w mojej filozofii nie powinno być żadnego pobłażania kierowcom przekraczającym prędkość, bo to najczęstsza przyczyna wypadków, często nawet śmiertelnych. Jednak tam, gdzie można słupeccy policjanci nie uciekają przed pouczeniem – zapewnia słupecki komendant.

Zbigniew Malina mówi, że chciałby, żeby policjanci mieli ludzką twarz.

– Wiem, że zdarzają się przypadki, że funkcjonariusze są niemili dla obywateli. Staram się z tym walczyć i ostatnio nawet kilku funkcjonariuszy zostało za to ukaranych. My jesteśmy dla ludzi, a nie przeciwko nim – mówi komendant Malina.

Program Realizacyjny na lata 2015- 2016 jest częścią Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2030, wydanego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Program zawiera cele, których realizacja ma zapewnić większe bezpieczeństwo na drogach. Te cele to – poza zwiększeniem liczby ukaranych kierowców i pieszych – między innymi szkolenia i akcje edukacyjne, ale też zwiększenie liczby fotoradarów i budowa dróg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

....