Dwa lata bez pociągów?

W przyszłym roku rusza remont linii kolejowej Warszawa – Poznań. Pasażerowie muszą liczyć się z potężnymi utrudnieniami. Trzy odcinki zostaną całkowicie wyłączone z ruchu. A to oznacza znacznie dłuższe czasy przejazdu.

Pasażerowie ze Słupcy, Strzałkowa, czy Cienina nie będą mogli podróżować w kierunku Poznania, czy Warszawy. Jak długo? Oficjalnie mówi się o roku. Nieoficjalnie o dwóch, a niektórzy przeczuwając kłopoty podczas modernizacji mówią nawet o czterech latach…

– Na razie nie mamy oficjalnych informacji na ten temat – mówi starosta Mariusz Roga, pytany o komunikację zastępczą, którą Urząd Marszałkowski w Poznaniu ma zorganizować na naszym terenie.

PKP ma do wyremontowania 230 km trasy na odcinku Sochaczew- Swarzędz. W sumie kolej wymieni 350 km torów kolejowych. By nie stracić dofinansowania unijnego, prace trzeba zakończyć do 2020 r. Dlatego trzy odcinki zostaną całkowicie wyłączone z ruchu. Pociągi dalekobieżne kursować będą objazdami.

Komunikację lokalną prawdopodobnie zapewnią autobusy zastępcze. W powiecie na razie nie ma informacji jak to będzie zorganizowane.

– Podobno marszałek województwa poprosił przedstawicieli PKS Konin o opracowanie systemu zastępczego transportu autobusowego na czas remontu sieci kolejowej. W ostatnim tygodniu sierpnia ma zostać zatwierdzony plan transportu zastępczego – mówi starosta Roga i dodaje, ze poprosił dyrektora PKS Konin, żeby ten przedstawił mu ten plan transportu.

To dodatkowy problem dla samorządu powiatowego, bowiem w czasie remontu linii kolejowej ma wejść w życie transport publiczny opracowany przez starostwo. Tymczasem Zbigniew Wolny, rzecznik PLK w Poznaniu mówi, że zamknięcie dwóch torów pozwoli na szybsze wyremontowanie trasy Poznań – Warszawa. Prace ruszą w połowie przyszłego roku. Dwa odcinki, zostaną wyłączone z ruchu na rok. Jako pierwszy zamknięty zostanie odcinek Podstolice – Konin (ok. 60 km). Pociągi nie pojadą tą trasą przez ponad rok.

– Prace ruszą w czerwcu 2017 r. i potrwają do lipca 2018 r. – mówił Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe w Poznaniu stacji TVN24.

Następnie kolejarze przeniosą się na trasę Konin – Zamków (ok. 50 km). Tam także pociągi znikną na rok. – Prace mają ruszyć w lipcu 2018 r. a ich koniec planujemy na lipiec 2019 r. – mówił Wolny.

W tym czasie przez miesiąc dodatkowo będzie wyłączona z ruchu trasa z Zamkowa do Kutna. Ten odcinek ma być modernizowany na przełomie września i października 2018 r. Planowane remonty oznaczają całkowite odcięcie ruchu kolejowego na co najmniej rok do Wrześni i Koła. Przez dwa lata poważne problemy będą mieć pasażerowie w Koninie. Utrudniony będzie dojazd zarówno w kierunku Poznania i w kierunku Warszawy.

PKP PLK na razie nie podaje jak remonty wpłyną na czas jazdy. Obecnie najszybsze pociągi pokonują trasę Poznań – Warszawa w niewiele ponad 2,5 godziny. Prawdopodobnie w trakcie remontów czas przejazdu wydłuży się o co najmniej 40 minut. Całkowity koszt modernizacji trasy Poznań – Warszawa to 2,6 mld złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

....