Wolny czas przy Scrabllach

Gra w Scrabble została wynaleziona w 1931 przez Alfreda Moshera Buttsa z Rhinebeck
Gra w Scrabble została wynaleziona w 1931 przez Alfreda Moshera Buttsa z Rhinebeck

W Zagórowie pojawili się amatorzy słynnej na całym świecie gry Scrabble. Grupa licealistów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych odwiedziła pub Przemysława Waszaka, który zaproponował im ciekawy rodzaj rozrywki. Choć w dzisiejszych czasach trudno jest zaktywizować młodzież i zachęcić ją do czystej formy spędzenia wolnego czasu od nauki, to kilku uczniów z II LO postanowiło spróbować czegoś nowego. W minioną niedzielę zrobili sobie turniej słownych łamigłówek.

Być może w kolejnych edycjach, w „Małym co nieco” będzie więcej chętnych do wspólnej zabawy. Gra w Scrabble została wynaleziona w 1931 przez, bezrobotnego w owym czasie, architekta Alfreda Moshera Buttsa z Rhinebeck .Jest przeznaczona dla 2, 3 lub 4 osób. Polega na losowaniu płytek z literami (jednocześnie gracz dysponuje siedmioma takimi płytkami, umieszczanymi na stojaku w sposób niewidoczny dla innych graczy) i kolejnym układaniu z nich słów na planszy o wymiarach 15×15 pól.

Słowa układane są w sposób przypominający krzyżówkę. Pierwsze słowo powinno przechodzić przez pole H8 (środek planszy). Każdy kolejny wyraz musi wykorzystywać co najmniej jedną literę znajdującą się już na planszy, zatem nowo układane wyrazy bądź krzyżują się z już istniejącymi, bądź przedłużają je o kolejne litery. Gracz, który nie może (lub nie chce – ze względów taktycznych) ułożyć z posiadanych liter poprawnego słowa, albo pasuje, albo wymienia litery.

Ułożone słowa są punktowane, przy czym grę wygrywa ten, kto łącznie (we wszystkich wykonanych ruchach) zdobędzie większą liczbę punktów niż każdy z przeciwników. Liczbę punktów oblicza się na podstawie wszystkich ułożonych lub uzupełnionych w danym ruchu słów, sumując wartości tworzących je liter.

Każda litera ma określoną, stałą wartość punktową, przy czym wartość liter ułożonych w bieżącym ruchu na wybranych polach specjalnych (tzw. premie literowe – pola jasno- i ciemnoniebieskie) ulega pomnożeniu ×2 lub ×3 (odpowiednio dla pól jasno- i ciemnoniebieskich). Oprócz premii literowych istnieją również premie słowne – jeśli w bieżącym ruchu jedna z płytek zostanie ustawiona na takim polu, to liczba punktów przyznawanych za przechodzące przez to pole słowo (lub słowa) zostaje pomnożona ×2 lub ×3 (odpowiednio dla pól jasno- i ciemnoczerwonych – patrz zdjęcie).

Premie słowne stosuje się po zsumowaniu wartości wykorzystanych liter, a zatem po wcześniejszym uwzględnieniu ewentualnych premii literowych. Ponadto, możliwe jest ułożenie długiego słowa, w którym nowo dodane litery znajdują się na więcej niż jednym polu premii słownej – w ten sposób można uzyskać łączny mnożnik wartości słowa ×4 , ×9 , a nawet ×27.

Dopuszczalne jest układanie wszystkich słów nie będących nazwami własnymi, z uwzględnieniem wszelkich form gramatycznych. Dobry scrabblista musi wykazywać się bogatymi zasobami leksykalnymi (względnie – fenomenalną pamięcią), umiejętnością szybkiego anagramowania, a także spostrzegawczością i pomysłowością pozwalającą na korzystne usytuowanie układanych słów na premiowanych polach.

O sukcesie decyduje również odpowiednie planowanie zawartości stojaka, a zatem układanie słów nie tylko pod kątem zdobycia maksymalnej liczby punktów w bieżącym ruchu, ale również takich, które pozwalają na pozbycie się ze stojaka niewygodnych liter, zwiększając szansę na ułożenie wysoko premiowanych wyrazów w kolejnych ruchach.

Nie bez znaczenia jest również umiejętność przewidywania możliwych posunięć przeciwnika i układanie własnych wyrazów w taki sposób, by ograniczyć możliwość wykonania wysoko punktowanego ruchu przez przeciwnika. Celem gry nie jest bowiem zdobycie jak największej ilości punktów, a tylko niedopuszczenie, by przeciwnik zdobył ich więcej. Proszę, czy to nie imponujące. Koniecznie będzie trzeba utworzyć zagórowską ligę Scrabllową i zorganizować mistrzostwa gminy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

....